You are currently viewing הפיכת הלימוד בשיעורים לפיזית יותר

הפיכת הלימוד בשיעורים לפיזית יותר

הוכח כי יישום פעילות גופנית משפיע לטובה על מעורבות התלמידים ותוצאות החינוך, כך עולה מסקירה שיטתית חדשה.

 

תוצאות מחקר השיעורים הפיזיים בבתי ספר והשפעתם על תוצאות פעילות גופנית, חינוכית, בריאות וקוגניציה: סקירה שיטתית ומטא-אנליזה בדקו 42 מחקרים, שרובם התרכזו בילדים בגיל הרך ובמסגרות בית הספר היסודי.

 

החוקרת המובילה, אמה נוריס, עמיתת מחקר במרכז לשינוי התנהגות באוניברסיטת קולג 'בלונדון, אומרת כי בסקירה נמצא ששימוש בלמידה עם פעילות גופנית הביא לעלייה בפעילות גופנית מחוץ לכיתה, כמו גם לעלייה בהתנהגות חיובית של התלמידים.

 

"אין חסרונות בהוספת שיעורים עם פעילות גופנית להוראה שלך," היא אומרת למורה. "דוגמאות לשיעורים עם פעילות גופנית כוללות ביצוע קפיצות על חבל תוך דקלום טבלאות זמנים או שימוש בתנועות כדי להראות אם התשובה נכונה או לא נכונה."

 

ההשפעה החיובית של שיעורים פיזיים

בכל 42 המחקרים הכלולים בסקירה השיטתית, יישום הפעילויות הגופניות לשיעורים נע בין מפגשים חד פעמיים לתקופת יישום של שלוש שנים. תוצאות הפעילות הגופנית הוערכו ב-24 מהמחקרים, ותוצאות החינוך (הישגים אקדמיים) הוערכו ב-36 מחקרים.

 

נוריס, "השפעות גדולות ומשמעותיות נמצאו על הפעילות הגופנית של התלמידים בשיעורים, והשפעות קטנות ומשמעותיות על הפעילות במהלך כל יום הלימודים ומעבר לו. זה חשוב מכיוון שהמחקר הזה מראה שהגדלת הפעילות של ילדים בשיעורים פיזיים אינה מביאה אותם להפחתת הפעילות שלהם בהמשך היום."

 

השפעות משמעותיות נצפו גם ביחס להתנהגות התלמידים ולקשב שלהם, עם התנהגות חיובית יותר ותשומת לב גבוהה שנרשמו. מעניין לציין שאפקטים משמעותיים יותר נצפו במחקרים שהטמיעו שיעורים פיזיים במשך שמונה שבועות או פחות. זה מרמז, אומרת נוריס, כי ההשפעות על ההתנהגות עשויות להצטמצם ככל שהתלמידים מתרגלים יותר ללמידה אקטיבית.

 

נורס הוסיפה כי "מצאנו ששיעורים פיזיים מייצרים שיפורים קטנים ומשמעותיים בהישגים בלימודים, שהוערכו באמצעות מבחנים סטנדרטיים או ציוני בחינות מוקלטים. חשוב מכך, זה מראה שלתוספת של פעילות להוראת תכניות הלימודים אין השפעות שליליות על הלמידה."

 

השפעה חיובית על זמן השיעור – ובמיוחד עליית הזמן שבילו הסטודנטים בביצוע המשימות – נרשמה גם בסקירה, כאשר תיאוריית הדו"ח כי משך הזמן המורחב במשימה עשוי היה לגרום לתלמידים בלימודים להקדיש תשומת לב רבה יותר לתכנים שנמסרו בכיתה. זה, בתורו, יכול היה לעזור להוביל להשפעה הכוללת על תוצאות החינוך, וביתר דיוק, להישגים אקדמיים.

 

תחומים להמשך המחקר

נוריס אומרת כי דרושים מחקרים נוספים כדי לחקור את היעילות של למידה פעילה גופנית בבתי ספר תיכוניים, מכיוון שרק בשני מחקרים בסקירה זו היו מעורבים תלמידי בתי ספר תיכוניים. בנוסף לכך, נבדקו רק מחקרים שפורסמו באנגלית, ובתי ספר המחנכים תלמידים עם צרכים נוספים לא נכללו, ולכן החוקרים טוענים כי מדובר בתחומים שצריך להעריך בעתיד.

 

יתרה מזאת, יהיה צורך במחקר נוסף כדי להעריך את השפעות הלמידה הפעילה על תוצאות הבריאות, מוסיפה נוריס. רק קומץ קטן של מחקרים שנערכו בסקירה זו העריכו את תוצאות הבריאות של התלמידים על ידי מדידת ה-BMI שלהם (מדד מסת הגוף), ולא נמצאה שום השפעה.

 

עבור מחנכים המעוניינים להציג או לשפר את השימוש בפעילות גופנית בשיעורי הכיתה שלהם, נוריס מציעה לגשת לכמה משאבים חיצוניים. "מגוון תוכניות הושקו באופן בינלאומי המספק שיעורים פיזיים מוכנים מראש, כמו BBC SuperMovers."

כתיבת תגובה